Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

Seat Arosa Aanbod - Tweedehands en nieuw te koop

Informatie

Seat Arosa

Wil je een Seat occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Seat modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

  • De Arosa is ontworpen door de man die ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Bugatti Veyron 16.4, Jozef Kabañ.
  • Net als veel andere Seat-modellen - zoals de Ibiza , de Léon, en de Toledo - is de Arosa vernoemd naar een Spaanse locatie; in dit geval de gemeente Villagarcía de Arosa.

Van Lupo naar Arosa

Seat is een Spaanse autobouwer die is opgericht in 1950 en in 1986 onderdeel werd van de Volkswagen-groep (AG). De kleine Arosa, die tegenwoordig niet meer in productie is, werd in 1997 geïntroduceerd en heeft hetzelfde platform als de Volkswagen Lupo. De auto was alleen verkrijgbaar met drie deuren. De opvolger van de Arosa is de Seat Mii, die weer motorisch gelijk is aan de Volkswagen Up! en de Skoda Citigo. De Seat Arosa behoort tot het kleinste autosegment - ook wel A-segment of miniklasse genoemd - en is de opvolger van de Seat Marbella. De auto heeft hetzelfde onderstel als de Volkswagen Polo, de Seat Ibiza en de Seat Cordoba, zij het met een wat kortere wielbasis. Bij zijn introductie in 1997 was de Arosa beschikbaar met twee benzinemotoren: een 1.0 en een 1.4 liter. Het volgende jaar kwam hier een 1.7 liter dieselmotor bij. Weer een jaar later werden de paardenkrachten van de 1.4 liter benzinemotor opgeschroefd door middel van een 16V motor, die een indrukwekkende 100 pk wist te leveren.

Stoere facelift

In 2000 kreeg de Arosa een welkome facelift. De auto kreeg een stoerdere buitenkant, met boos kijkende koplampen, een nieuwe grill met groter logo, en betere stroomlijning. Ook het dashboard werd vernieuwd. En hoewel duidelijk gebaseerd op de Volkswagen Lupo, was het eigen gezicht van Seat zeker te herkennen in de Arosa. De auto haalde samen met zustermodel Lupo een respectabele 4 uit 5 sterren voor de botstesten van Euro NCAP. Van de Arosa waren verschillende uitrustingsniveaus beschikbaar, met de typenamen Stella, Signo en Sport, oplopend in aankleding en zwaarte van de motor.

Arosa als sportwagen

In 2001 zijn er twee opvallende conceptuitvoeringen verschenen: de luxe Arosa City Cruiser, met onder andere lederen bekleding, een minibar en een laptoptafeltje. Interessanter voor de petrolheads en snelheidsmaniakken is echter de Arosa Racer, die voorzien is van de 16V 1.6 motor uit de Volkswagen Lupo GTI. Met zijn 125 pk zit de auto binnen de 8 seconden op de 100 km per uur en kan hij een topsnelheid bereiken van 207 km/uur. Kortom, scheuren maar! Binnen zitten er alleen een paar sportieve kuipstoelen in en verder niets. Verder valt de auto van de buitenkant op door zijn vuurrode carrosseriekleur en witte dak. Jammer alleen dat deze bijzondere modellen nooit in (massa)productie zijn genomen. Misschien leuke inspiratie voor de tuners onder ons.

Pittig op snelweg

De Seat Arosa is, net als de Volkswagen Lupo, niet echt een verkooptopper gebleken. In Nederland zijn er ruim 20.000 Arosa's verkocht. Misschien waren kleine autootjes toen iets minder in trek dan tegenwoordig, of was het de gebrekkige ruimte achterin, die het model parten speelde. 130 liter kofferbakruimte is ook niet iets om over op te scheppen. Daarbij loopt de auto ook niet over van de opties en accesoires. Maar dat hoeft ook niet. De Arosa is namelijk veilig, gebruikt kwalitatief goede materialen, en is technisch en motorisch meer dan capabel. De auto is door zijn formaat ideaal voor het betere bochtenwerk in de stad, maar gedraagt zich verrassend genoeg nog beter op de snelweg. Met zijn 60pk motor weet de auto behoorlijk pittig te accelereren en inhaalmanoevres zijn dan ook doorgaans een koud kunstje voor de Arosa.

Tweedhands Seat Arosa kopen

Nieuwe Arosa's zijn al even niet meer te krijgen, maar het verdient zeker aanbeveling om eens te kijken naar de honderden Arosa occasions die online te vinden zijn. Zelfs voor onder de duizend euro kunt u slagen, met al die goedkope Arosa's die worden aangeboden. Let dan wel goed op om welke versie het gaat - of er bijvoorbeeld stuurbekrachtiging op zit - en of de auto consequent onderhouden is. De Arosa kent namelijk enkele unieke mankementen - zoals een vastlopende spanrol van de distributieriem - die aandacht verdienen, maar die bij goed onderhoud niet hoeven voor te komen. Is het onderhoudsboekje compleet, bevalt de uitvoering, en is ruimte achterin niet zo belangrijk? Dan is er geen reden om een gebruikte Arosa te negeren. Concurrenten zijn er in de vorm van de Daihatsu Cuore, de Fiat Seicento, en bijvoorbeeld het populaire trio Toyota Aygo, Peugeot 107 en de Citroën C1. Maar hoewel deze laatste serie auto's meer ruimte hebben en voorzien zijn van de nieuwste technieken, leggen ze het in prijs natuurlijk vierkant af tegen de zeer goed betaalbare Arosa occasions. Aan u de keus.